Най-младият кадър в екипа на ДА ДРВВЗ: „Избрах Държавния резерв, защото работата е интересна и в полза на обществото“

Най-младият кадър в екипа на ДА ДРВВЗ: „Избрах Държавния резерв, защото работата е интересна и в полза на обществото“

Какво привлича един млад човек към работата в Държавния резерв, вместо към по-добре платените възможности в частния сектор? Какви са предизвикателствата и отговорностите в една толкова стратегическа институция? Отговори на тези въпроси потърсихме от най-младия кадър в структурата на ДА „Държавен резерв и военновременни запаси“ 26-годишният Методи Методиев.

  1. Какво ви привлече към Държавния резерв? Имахте ли други кариерни опции?

Да, имах други кариерни опции, но избрах Държавния резерв, защото бях привлечен от естеството на работа, която е много различна и същевременно интересна, с възможности за придобиване на опит в сферата на съхраняването на различни стоки и материали.

  1. Какво знаехте за институцията преди да започнете работа в нея?

       За институцията чух за първи път по време на COVID пандемията, когато по всички медии и социални мрежи съобщаваха за безвъзмездно предоставяне на лични предпазни средства и дезинфектанти на работещите в здравните завадения, и за създаването на мобилна болница.

  1. Кои са основните фактори, които ви убедиха да изберете публичния сектор пред частния?

Когато пред мен се отвори възможността за избор дали да продължа да работя в частния сектор или да започна развитието си от начало в държавната администрация, предпочетох публичния сектор. Изборът не беше лесен, предвид очаквано неконкурентното възнаграждение, но осъзнах, че същото би могло да се компенсира с придобиването на широк професионален опит и най-вече с желанието ми за личен принос в работа за обществото.

  1. Какви предизвикателства срещнахте като най-млад служител в Държавния резерв?

Като един от най-младите служители на Агенцията, не мога да кажа, че не съм се сблъсквал с предизвикателства, но с времето се научих и успявам да се справя с тях, но не без помощта на колегите. Като човек, идващ от частния сектор, едно от предизвикателствата, с което се сблъсках, е бавният обмен на информация между институциите, което пряко влияе върху своевременното изпълнение на задачите.

  1. Как изглежда един типичен работен ден за Вас?

        Работният ми ден обикновено започва с преглед на възложените ми текущи задачи, планиране и поетапното им изпълнение. При появата на спешни задачи, за които се изисква изпълнение с приоритет пред останалите, екипът се събира, и след обсъждане, се взема общо решение кои колеги поемат изпълнението им. Работата ми е разнородна и динамична, като понякога изисква изпълнение извън офиса.

  1. Кои аспекти на работата Ви носят най-голямо удовлетворение?

Удовлетворението ми идва основно от знанията и опита, които ежедневно придобивам в желанието си да се самоусъвършенствам, но и благодарение на съдействието и насоките, които получавам от колегите от всички структурни звена в Агенцията. Това е малка стъпка напред и стимул за кариерното ми развитие. Удовлетворение и смисъл от работата си виждам също и с резултатите, които са в полза на обществото.

  1. Какво бихте искали повече хора да знаят за работата на Държавния резерв?

Работата на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ често е непозната за обществото, но е ключова за населението при кризисна ситуация и за националната сигурност. Държавният резерв не е просто склад за съхраняване на запаси – той управлява запаси от горива, храни, лекарства, суровини и други ресурси, които са предназначени за населението при кризи, военно или извънредно положение. За съжаление, ролята на Агенцията е видна само в моменти на кризи като COVID пандемията или различни бедствия. Агенцията не представлява просто една администрация, предлагаща услуги на обществото. Много хора не знаят за съществуването на Държавния резерв, а други не осъзнават колко важна роля играе, както и служителите му, докато не настъпи кризисна ситуация. За да изпълнява целите, за които е създадена Агенцията, от служителите ѝ се изисква да бъдат аналитични, да имат стратегическо мислене, координационни умения и готовност за действие при кризи и извънредни ситуации.

  1. Какви промени или подобрения бихте предложили в системата?

Това което ми прави най-голямо впечатление и според мен липсва в много голяма степен в държавната администрация, за разлика от частния сектор, е добро ниво на дигитализация и използването на нови технологии в управлението на процеси и системи. Отпадането на хартията, автоматизирането на процесите, въвеждането на съвременни складови системи за отчетност и контрол, подобряването на комуникацията между различните институции и вътрешни звена в администрациите и обмена на информация между тях, биха допринесли за по-бързото, своевременно и качествено изпълнение на поставените задачи. По този начин администрацията ще постига заложените от нея цели и ще преодолява бюрократичните предизвикателства. Привличането на повече млади хора, които да работят в администрацията би довело до по-бързото ѝ въвеждане в дигиталното общество, но това не би могло да се реализира без пълна приемственост между утвърдените експерти и младите хора. За да се привлекат повече млади хора, не на последно място трябва да се помисли и за осигуряване на по-добро възнаграждение и условия на труд, които администрацията да им предлага.

  1. Ако можехте да дадете съвет на бъдещите кандидати за тази работа, какъв би бил той?

Да опитат, защото вероятността да им хареса да работят в държавната администрация е голяма. За смелите - да проявяват повече търпение, тъй като времето, което се изисква за придобиване на професионален опит, не е кратко и същевременно да бъдат достатъчно упорити да предлагат начини за подобряване на работните процеси.