
Най-младият кадър в екипа на ДА ДРВВЗ: „Избрах Държавния резерв, защото работата е интересна и в полза на обществото“
Какво привлича един млад човек към работата в Държавния резерв, вместо към по-добре платените възможности в частния сектор? Какви са предизвикателствата и отговорностите в една толкова стратегическа институция? Отговори на тези въпроси потърсихме от най-младия кадър в структурата на ДА „Държавен резерв и военновременни запаси“ 26-годишният Методи Методиев.
- Какво ви привлече към Държавния резерв? Имахте ли други кариерни опции?
Да, имах други кариерни опции, но избрах Държавния резерв, защото бях привлечен от естеството на работа, която е много различна и същевременно интересна, с възможности за придобиване на опит в сферата на съхраняването на различни стоки и материали.
- Какво знаехте за институцията преди да започнете работа в нея?
За институцията чух за първи път по време на COVID пандемията, когато по всички медии и социални мрежи съобщаваха за безвъзмездно предоставяне на лични предпазни средства и дезинфектанти на работещите в здравните завадения, и за създаването на мобилна болница.
- Кои са основните фактори, които ви убедиха да изберете публичния сектор пред частния?
Когато пред мен се отвори възможността за избор дали да продължа да работя в частния сектор или да започна развитието си от начало в държавната администрация, предпочетох публичния сектор. Изборът не беше лесен, предвид очаквано неконкурентното възнаграждение, но осъзнах, че същото би могло да се компенсира с придобиването на широк професионален опит и най-вече с желанието ми за личен принос в работа за обществото.
- Какви предизвикателства срещнахте като най-млад служител в Държавния резерв?
Като един от най-младите служители на Агенцията, не мога да кажа, че не съм се сблъсквал с предизвикателства, но с времето се научих и успявам да се справя с тях, но не без помощта на колегите. Като човек, идващ от частния сектор, едно от предизвикателствата, с което се сблъсках, е бавният обмен на информация между институциите, което пряко влияе върху своевременното изпълнение на задачите.
- Как изглежда един типичен работен ден за Вас?
Работният ми ден обикновено започва с преглед на възложените ми текущи задачи, планиране и поетапното им изпълнение. При появата на спешни задачи, за които се изисква изпълнение с приоритет пред останалите, екипът се събира, и след обсъждане, се взема общо решение кои колеги поемат изпълнението им. Работата ми е разнородна и динамична, като понякога изисква изпълнение извън офиса.
- Кои аспекти на работата Ви носят най-голямо удовлетворение?
Удовлетворението ми идва основно от знанията и опита, които ежедневно придобивам в желанието си да се самоусъвършенствам, но и благодарение на съдействието и насоките, които получавам от колегите от всички структурни звена в Агенцията. Това е малка стъпка напред и стимул за кариерното ми развитие. Удовлетворение и смисъл от работата си виждам също и с резултатите, които са в полза на обществото.
- Какво бихте искали повече хора да знаят за работата на Държавния резерв?
Работата на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ често е непозната за обществото, но е ключова за населението при кризисна ситуация и за националната сигурност. Държавният резерв не е просто склад за съхраняване на запаси – той управлява запаси от горива, храни, лекарства, суровини и други ресурси, които са предназначени за населението при кризи, военно или извънредно положение. За съжаление, ролята на Агенцията е видна само в моменти на кризи като COVID пандемията или различни бедствия. Агенцията не представлява просто една администрация, предлагаща услуги на обществото. Много хора не знаят за съществуването на Държавния резерв, а други не осъзнават колко важна роля играе, както и служителите му, докато не настъпи кризисна ситуация. За да изпълнява целите, за които е създадена Агенцията, от служителите ѝ се изисква да бъдат аналитични, да имат стратегическо мислене, координационни умения и готовност за действие при кризи и извънредни ситуации.
- Какви промени или подобрения бихте предложили в системата?
Това което ми прави най-голямо впечатление и според мен липсва в много голяма степен в държавната администрация, за разлика от частния сектор, е добро ниво на дигитализация и използването на нови технологии в управлението на процеси и системи. Отпадането на хартията, автоматизирането на процесите, въвеждането на съвременни складови системи за отчетност и контрол, подобряването на комуникацията между различните институции и вътрешни звена в администрациите и обмена на информация между тях, биха допринесли за по-бързото, своевременно и качествено изпълнение на поставените задачи. По този начин администрацията ще постига заложените от нея цели и ще преодолява бюрократичните предизвикателства. Привличането на повече млади хора, които да работят в администрацията би довело до по-бързото ѝ въвеждане в дигиталното общество, но това не би могло да се реализира без пълна приемственост между утвърдените експерти и младите хора. За да се привлекат повече млади хора, не на последно място трябва да се помисли и за осигуряване на по-добро възнаграждение и условия на труд, които администрацията да им предлага.
- Ако можехте да дадете съвет на бъдещите кандидати за тази работа, какъв би бил той?
Да опитат, защото вероятността да им хареса да работят в държавната администрация е голяма. За смелите - да проявяват повече търпение, тъй като времето, което се изисква за придобиване на професионален опит, не е кратко и същевременно да бъдат достатъчно упорити да предлагат начини за подобряване на работните процеси.